Globalny rynek smartfonów bardzo szybko odrabia straty odnotowane podczas pandemii. Po dużych spadkach w 2020 r. w kolejnym okresie wartość sprzedaży wzrosła aż o 14%, zamykając się w kwocie bagatela 365,5 mld dolarów. Które modele telefonów cieszyły się największym zainteresowaniem w Polsce, a które na świecie? Jakie są obecnie najpopularniejsze marki smartfonów? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.
Ożywienie na rynku smartfonów
W 2020 r. producenci telefonów z pewnością nie mieli powodów do optymizmu. Kryzys wywołany pandemią koronawirusa zaowocował dużymi spadkami w segmencie urządzeń mobilnych. Najnowsze raporty dotyczące globalnej sprzedaży smartfonów pozwalają jednak zauważyć, że rynek ten czasy recesji ma już za sobą. Wyraźne wzrosty widać zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym. Z szacunków IDC wynika, że w 2021 r. na świecie sprzedano aż 1,35 mld telefonów, a zatem o 5,7% więcej niż w poprzednim okresie. W ujęciu wartościowym rynek smartfonów urósł o blisko 14%, osiągając wartość niemal 365,5 mld dolarów.
Dalszy rozwój rynku pod znakiem technologii 5G
Pod względem dynamiki sprzedaży najszybszy wzrost widać w segmencie urządzeń działających w standardzie 5G. Nowa technologia charakteryzuje się nie tylko dużą prędkością przesyłania danych, lecz również stabilniejszym połączeniem. Aby doświadczyć wszystkich jej zalet i możliwości, konieczny jest jednak zakup urządzenia dostosowanego do obsługi sieci o udoskonalonych parametrach. Właśnie dlatego zdaniem ekspertów z IDC sprzedaż telefonów obsługujących standard 5G w 2022 r. może charakteryzować się nawet 130% dynamiką wzrostu.
Jakie są najpopularniejsze marki telefonów na świecie?
W 2021 r. niekwestionowanym liderem na rynku smartfonów okazała się być marka Samsung. Koreańskiemu producentowi udało się sprzedać blisko 272 mln urządzeń, co przełożyło się na niemal 20,7% udziałów rynku. W uzyskaniu tak doskonałego wyniku z pewnością pomogły ubiegłoroczne premiery. W 2021 r. na rynku zadebiutowały bowiem modele z linii Galaxy S oraz Galaxy Z, które mimo wysokiej ceny cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród użytkowników.
Na początku ubiegłego roku nieznacznie spadło zainteresowanie urządzeniami marki Apple. Ten trend odwrócił się dopiero w drugim półroczu, kiedy to do sprzedaży został wprowadzony długo wyczekiwany iPhone 13. W efekcie w segmencie smartfonów marka z Cupertino uplasowała się na drugiej pozycji, z udziałami w rynku rzędu 17,4%.
Ostatnie miejsce na podium pod względem wielkości sprzedaży zajmuje Xiaomi. Marka w 2021 r. dostarczyła 191 mln urządzeń, zapewniając sobie tym samym 14,1% udziałów w globalnym rynku smartfonów. Uzyskanie takiego rezultatu było możliwe dzięki wprowadzeniu do sprzedaży aż 4 nowych modeli telefonów: Mi 11, Mi 11 Lite, Mi 11i oraz Mi 11 Ultra.
W gronie najpopularniejszych marek telefonów na świecie nie zabrakło firm, które na przełomie ostatnich kilku lat przebojem wdarły się na rynek. Przykładem jest m.in. OPPO – chiński koncern, któremu w 2021 r. udało się sprzedać blisko 136 mln telefonów. Bardzo dobrze radziła sobie także Vivo, której udało się zdobyć status lidera sprzedaży telefonów w Azji. Ten chiński koncern dostarczył na globalny rynek niemal 128 mln urządzeń. W TOP 5 najlepiej sprzedających się marek telefonów zabrakło z kolei takich gigantów, jak Realme, Huawei czy Motorola. Udziały wymienionych wyżej firm w globalnym rynku smartfonów w 2021 r. nie przekroczyły łącznie 28%.
Rynek smartfonów w Polsce – które marki w 2021 r. radziły sobie najlepiej?
Z raportów dotyczących sprzedaży smartfonów w Polsce wynika, że w 2021 r. krajowi konsumenci najchętniej wybierali telefony marki Samsung. Koreańskiemu producentowi udało się utrzymać ilościowy udział w rynku na poziomie aż 29,4%. Drugie miejsce na podium zajęła marka Xiaomi z udziałami rzędu 23,3%, zaś na trzeciej pozycji uplasowała się firma Huawei, która w relacji do poprzedniego okresu zaliczyła jednak mocny spadek. Co ciekawe, tuż za podium znalazła się marka Apple. Choć amerykański brand ma nad Wisłą wielu zwolenników, to jednak w 2021 r. jego udziały w polskim rynku smartfonów nie przekroczyły 9%.
Trendy na rynku smartfonów w Polsce
Dane sprzedażowe za 2021 r. wskazują, że rynek smartfonów w Polsce rządzi się własnymi trendami. Krajowi konsumenci zamiast popularnej marki coraz chętniej sięgają po urządzenia charakteryzujące się korzystną relacją jakości do ceny. Dobrym przykładem jest tu marka Realme, której w ciągu zaledwie roku udało się wyprzedzić LG, Motorolę czy Lenovo.
Wśród najpopularniejszych marek telefonów w Polsce warto wspomnieć także o OPPO. Sukces chińskiego producenta na krajowym rynku wiązał się m.in. z udaną premierą modelu Reno 6, który został bardzo entuzjastycznie przyjęty przez polskich konsumentów. Swoje udziały na polskim rynku smartfonów systematycznie powiększa także Vivo. Chiński koncern, który na rynku europejskim zadebiutował w 2020 r., ma zdaniem ekspertów szansę na powtórzenie sukcesu Xiaomi.
Nowy telefon co dwa lata
Bardzo ciekawie przedstawiają się także wyniki badania zrealizowanego w ubiegłym roku przez Kantar. Polskich konsumentów zapytano m.in. o to, jak często decydują się na zakup nowego telefonu. Najwięcej, bo aż 31% respondentów przyznało, że wymienia smartfon średnio co dwa lata. Blisko co czwarty ankietowany stwierdził jednak, że na zakup nowego urządzenia decyduje się już po roku. Ok. 32% badanych odpowiedziało natomiast, że telefon wymienia nie częściej niż raz na trzy lata.
Na zakup nowego smartfona najczęściej decydują się osoby, które nie są zadowolone z wydajności poprzednio wykorzystywanego urządzenia. Wśród najważniejszych motywów przemawiających za wymianą telefonu na nowszy model, respondenci wymieniali także chęć skorzystania z nowoczesnych rozwiązań i funkcji, a także poważne uszkodzenie smartfona, uniemożliwiające jego dalsze użytkowanie.
Kupujesz nowy telefon? O tym musisz pamiętać!
Rynek smartfonów w Polsce obejmuje wiele modeli urządzeń, dlatego wybór odpowiedniego telefonu może okazać się niemałym wyzwaniem. Choć popularna marka może być jednym z ważniejszych wyznaczników, to jednak podczas zakupu pod uwagę warto wziąć także parametry techniczne. Do tych najważniejszych należą:
- wielkość ekranu i rodzaj matrycy,
- wydajność procesora i rozmiar pamięci RAM,
- system operacyjny i dostępne aplikacje,
- parametry jednostki fotograficznej,
- wydajność baterii,
- dodatkowe funkcje obsługiwane przez telefon.
Aby nowy telefon przez długi czas wyglądał i działał bez zarzutu, pamiętaj, aby odpowiednio go zabezpieczyć. Zamawiając nowe urządzenie, zainwestuj w zakup folii hybrydowej lub szkła hartowanego. Dodatkowa nakładka na ekran ochroni wyświetlacz nie tylko przed zarysowaniem, ale także pęknięciem, np. w wyniku uderzenia. Jeśli natomiast chcesz zabezpieczyć obudowę urządzenia, wybierz etui na telefon. Na rynku z łatwością znajdziesz silikonowe case’y i skórzane futerały, dopasowane do najpopularniejszych marek telefonów.
Akcesoria do telefonów najpopularniejszych marek w zasięgu Twojej ręki!
Mamy nadzieję, że po lekturze naszego poradnika wiesz już, jakie są najpopularniejsze marki telefonów oraz na co (poza samym logo producenta) zwracać uwagę podczas zakupu smartfona. Pamiętaj, aby do nowego urządzenia dobrać odpowiednie akcesoria, szczególnie te, które pomogą Ci zabezpieczyć telefon przed uszkodzeniem. Jeśli szukasz folii i szkieł ochronnych na wyświetlacz, a także oryginalnego etui na telefon, zapoznaj się z naszą ofertą. W asortymencie sklepu internetowego caseroom.pl znajdziesz mnóstwo funkcjonalnych gadżetów, dopasowanych do najróżniejszych modeli telefonów. Dzięki nim Twój smartfon przez długi czas będzie wyglądał jak nowy.